Loading...
Praktische informatie voor deelname aan een weekendretraite2020-09-20T14:36:13+00:00

Praktische informatie voor deelname aan de weekendretraite

  1. In de bevestigingsmail staat vanaf hoe laat het mogelijk is in te checken. Zorg als het mogelijk is dat je ruim op tijd aankomt. Zo heb je tijd om de locatie en de omgeving waar de weekendretraite wordt georganiseerd te ontdekken.  Het geeft je ook de gelegenheid om werkelijk te landen en je mentaal en emotioneel voor te bereiden. Er staat water en thee voor je klaar. Heb je je telefoon meegenomen, zet die dan op ‘stil’.
  2. Draag gemakkelijke, comfortabel zittende kleding die geschikt is voor yoga, zoals een legging, een top, een t-shirt en een soepel zittende sweatshirt of hoodie. Neem een extra trui of vest, een lekker zittende (jogging)broek, een (meditatie-)sjaal en warme sokken mee om aan te trekken tijdens oefeningen die rustiger zijn van aard. Vermijd het gebruik van deodorant of parfum, om je te helpen ademen en uit respect voor andere deelnemers.
  3. Wat neem je mee?
    Het is fijn om sloffen mee te nemen die je binnen kunt dragen.
    Vergeet niet wandelschoenen mee te nemen zodat je de natuur rondom de locatie kunt verkennen.
    Een waterflesje is altijd handig.
    Een schrift om aantekeningen te maken.
    Medicijnen als je die gebruikt.
    Je telefoonoplader. Ik raad je overigens aan om het weekend offline te gaan als dat mogelijk is, zodat je werkelijk naar binnen kunt keren.
  4. Yoga-spullen zoals een mat, een kussentje en een deken zijn aanwezig. Als je het fijn vindt om je eigen yogamat mee te nemen, kan dat natuurlijk.
  5. Respecteer de stilte in de yoga-ruimte. Wanneer je de yoga-ruimte binnentreedt, zoek een yogamat uit en ga zitten of liggen ter ontspanning, zodat je je geest en lichaam kalmeert voor aanvang van de activiteit.
  6. Licht de docent in over je blessures, (chronische) ziekten en/of andere aandoeningen, zodat de docent hiermee rekening kan houden tijdens de activiteit. Het is ook van belang voor de docent te weten als je zwanger bent.
  7. Alles wat wordt gedeeld tijdens het weekend, is heel persoonlijk en wordt dus ook als vertrouwelijk behandeld. Na afloop van het weekend praten docent en deelnemers niet met elkaar over wat een deelnemer heeft gedeeld in de veilige plek, tenzij hij/zij er zelf over begint bij de docent of een andere deelnemer.
  8. Tot slot: luister naar jezelf. Yoga is voor jouw lichaam, hart, geest en ziel. Wees bedachtzaam en geduldig. Wees zacht voor jezelf, duw jezelf niet te hard wanneer je een yogahouding aanneemt. Luister naar je lichaam en ontdek met nieuwsgierigheid en respect je eigen grenzen. Onthoud wat de essentie van de beoefening van yoga is: lichaam, geest en hart met elkaar verbinden door middel van adem en aandacht.